جوش سر به سر میلگرد

جوش سر به سر میلگرد

جوش سر به سر میلگرد

جوش سر به سر میلگرد چیست؟ شاید برای شما این سوال باشد که چرا در جوشکاری از روش های مختلفی به کار میرود و هر روش برای ما چه مزایایی دارد. این موضوعاتی است که اگر شما با حوزه جوشکاری هیچ آشنایی نداشته باشید شاید هرگز به آن فکر نکنید اما اگر در این رابطه به دنبال اطلاعات باشید متوجه می شوید که همه چیز برای شما می تواند متفاوت باشد. با اصطلاحاتی روبرو می شوید که شاید برای شما جالب توجه باشد. به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب در خصوص این نحوه جوشکاری که به آن جوش سر به سر یا فورجینگ می گویند بیشتر توضیح دهیم.


نحوه و روش های انجام جوش فورجینگ


در بررسی جوش سر به سر میلگرد آنچه باید در ابتدا بدانیم و به آن بپردازیم روش های انجام این جوشکاری می باشد که از اهمیت بسیار زیادی هم برخوردار است. چرا که اگر به خوبی با روش های انجام آشنا نباشید نمی توانید در مواقع ضروری و اضطراری هر یک از این روش هایی که کاربرد بیشتر و بهتری دارند را انتخاب کنید. یکی از این روش ها استفاده از دستگاه جوش سر به سر می باشد که برای اینکه اتصال میان میلگردها به روش جوش سر به سر میلگرد و یا فورجینگ صورت گیرد به چندین دستگاه و تجهیز متفاوت نیاز است که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:


گیره نگهدارنده میلگرد: نام دیگر گیره نگهدارنده میلگرد "کلمپ فوجینگ" می باشد ، این وسیله این امکان را ایجاد می کند تا دو میلگردی که قصد اتصال میان آنها وجود دارد را در یک راستا قرار دهد ، این ابزار خود دارای بخش و اجزای مختلفی مانند فک ثابت، کلگی، فک متحرک، پیچ تنظیم و پیچ نگهدارنده میلگرد می باشد.


دستگاه اعمال فشار: فشار مورد نیاز روی محور طولی میلگردها برای اتصال آنها در طی فرآیند جوشکاری فشار گاز توسط پمپ هیدرولیک تامین می شود. این تجهیز تحت عنوانهای پمپ هیدرولیک فشار قوی یا یونیت هیدرولیک فشار قوی شناخته می شود. با استفاده از این تجهیز در تکنولوژی جوش سر به سر میلگرد، نیرو و فشار لازم ، توسط پمپ ایجاد شده و توسط سیلندر هیدرولیک به محل اتصال دو میلگرد منتقل می گردد. برای تنظیم و اعمال فشار، جهت اتصال سایزهای مختلف میلگرد ،یک شیر کنترل دستی به نام "شیر فشار شکن" بر روی پمپ تعبیه شده است.بر اساس تجربه و استانداردهای ساخت تجهیزات ،استفاده از شیرهای برقی کنترل فشار که به "پرشر سوئیچ " معروف می باشند در این تکنیک مردود بوده و اتصالات ایجاد شده توسط این نوع پمپ ها الزامات استاندارد های موجود را پاس نمی کنند.قابل ذکر است که ،محل استفاده پرشر سوئیچ ها در صنایع غذایی و کارخانه های صنعتی ای است که، فاقد ذرات گرد و غبار می باشند.


کپسولهای گاز، شیلنگ لاستیکی دو قلو، شیر کنترل جریان و مانومتر: برای اتصال به روش جوش سر به سر میلگرد به دو نوع کپسول نیاز است،که در هر کدام گاز اکسیژن و گاز استیلن نگهداری می شود، هر کدام از این دو کپسول دارای شیر کنترل جریان گاز و سوپاپ اطمینان می باشند ، گازی که از کپسولها خارج می شود به وسیله شیلنگ های دوقلو به سمت مجموعه مشعل هدایت می شوند که هر کدام از این کپسولها باید دارای یک مانومتر مجزا باشند و هر مانومتر مجهز به دو درجه می باشد، یکی از درجه ها به سمت کپسول بوده، که نشان دهنده میزان فشار گاز درون کپسول است و درجه دوم نشان دهنده میزان فشار گاز خروجی درون مشعل و حلقه آتش می باشد.


مشعل: یکی از اجزای دستگاه مورد استفاده در جوش سر به سر میلگرد مشعل است، زمانی که دو گاز اکسیژن و استیلن توسط شیلنگ به بیرون هدایت می شوند به یک مشعل میرسند و در قطعه ای به نام لوله اختلاط با یکدیگر مخلوط می شوند، زمانی که دو گاز اکسیژن و استیلن با هم مخلوط میشوند،گازی حاصل میشود که پس از سوختن ،دمای بسیار بالایی ایجاد کرده و بدون دود می باشد ، این شعله برای گرم و خمیری کردن محل اتصال دو میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. مشعل ها دارای شیرهای تنظیم هستند که به وسیله آن این امکان به وجود می آید تا میزان خروجی گاز اکسیژن و استیلن کم و زیاد شوند.شیرهای که به منظور تنظیم و کنترل روی مشعل قرار دارند در دو رنگ قرمز و آبی می باشند، کاربرد شیر قرمز این است که دبی خروجی گاز استیلن کنترل و تنظیم شود و کاربرد شیر آبی نیز کنترل دبی خروجی گاز اکسیژن است.


حلقه آتش : نام دیگر این قطعه سر مشعل می باشد.در این بخش از دستگاه ،مخلوط گازهای اکسیژن و استیلن مشتعل میشوند. این سر مشعل به گونه طراحی شده است که شعله بطور یکنواخت تمام نقطه اتصال دو میلگرد را احاطه میکند و به دمای مورد نیاز(1250 درجه سانتیگراد)می رساند.سر مشعلهای فورجینگ میلگردها معمولا 6،8،10 نازله و در سایزهای 36 به بالا به تناسب نازل ها و قطر آنها افزایش پیدا می کند.


دستگاه برش سرد میلگرد:در طی فرآیند جوشکاری فشار گاز، انتهای میلگردها باید به صورت قائم الزاویه برش داده شوند. دستگاه برش میلگرد مجهز به اره الماسه می تواند میلگردها را به صورت قائم الزاویه، سرد و تمیز برش دهد. این روش ها هر یک برای ما دارای اهمیت و کاربردهای مخصوص به خود می باشد. همانطور که متوجه شدید این روش های جوشکاری به مهارتی که افراد در زمان جوشکاری دارند بسیار وابسته می باشد. به همین دلیل شما نمی توانید به همین راحتی ها و بدون هیچ تجربه ای برای انجام جوشکاری به روش سر به سر میلگرد اقدام کنید. بلکه باید در این رابطه مهارت های خود را در ابتدا افزایش دهید.


سخن پایانی


جوش سر به سر میلگرد یکی از روش های محبوب در جوشکاری محسوب می شود که در نهایت می تواند برای ما سازه ای را به وجود آورد که از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشد. اگر بتوانید از این روش استفاده کنید می توانید از مزیت های قابل توجهی که دارد بهره مند شوید. ما در بخش های دیگر در خصوص مزیت های این جوشکاری به شما اطلاعاتی را ارائه داده ایم که می تواند برای شما بسیار مفید باشد.



امتیاز: 5 از 5. مجموع 1 رای
در حال پاسخ به: [انصراف]
تعداد حروف باقی مانده: 500
Captcha  
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ | مقالات | وحید یوسفی مهر | بازدید: 1425 | 1670169594