جوش وصله پوششی

جوش وصله پوششی

جوش وصله پوششی چیست؟ حتما می دانید که در سازه های ساختمانی معمولا یکی از مهمترین اقداماتی که باید با دقت و ظرافت کامل صورت بگیرد جوش کاری میلگردهایی می باشد که در استحکام سازه نقش مهمی دارند. جوشکاری میلگردها به روش های مختلفی صورت می گیرد که شاید شایعترین این روش ها بسیار متداول است جوش فورجینگ است که ما در مطالب قبلی به صورت کامل در مورد این جوشکاری و مزایایی که دارد به شما توضیحاتی را ارائه کرده ایم. اما باید بدانید که جوشکاری میلگرد دارای انواع مختلف و متفاوت دیگری با ویژگی های و خصوصیات مخصوص به خود نیز می باشد.

انواع روش های جوشکاری میلگرد

همانطور که به شما گفتیم جوشکاری میلگرد به روش های مختلفی صورت می گیرد که جوش وصله پوششی یکی از انواع این روش ها می باشد. اما باید بدانید که علاوه بر این روش جوشکاری ما با روش های دیگری هم روبرو هستیم که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند. به همین دلیل قبل از اینکه بخواهیم به شما جوش میلگرد به روش اورلپ یا همان وصله پوششی را توضیح دهیم لازم می دانیم که در ابتدا تمامی این روش های جوشکاری را به شما معرفی نماییم و سپس به بررسی جوشکاری به روش اورلپ بپردازیم.

به صورت کلی در بررسی جوش کاری میلگرد ما می توانیم سه روش اصلی و عمده را برای این منظور معرفی کنیم. روش هایی که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود بوده و در شرایطی خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و جوش وصله پوششی یکی از آنها محسوب می شود. این سه دسته اصلی برای جوشکاری میلگرد که دارای طرفداران زیادی بوده و به صورت رایج ما شاهد استفاده از آنها در انواع بناهای مختلف هستیم عبارت هستند. از:

· جوشکاری میلگرد به روش اتصال به روش اورلپ یا وصله پوششی

· جوشکاری میلگرد به روش اتصال یا جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ

· جوشکاری میلگرد به صورت اتصال مکانیکی با کوپلر یا کوپلینگ میلگرد

نکته: جوش وصله پوششی یا جوشکاری میلگرد به روش اتصال به روش اورلپ یکی از انواع جوشکاری می باشد که ما در این مطلب و در ادامه می خواهیم در مورد آن و ویژگی هایی که دارد به شما اطلاعات بیشتری را ارائه دهیم. اما این نکته را یادآور می شویم که در این مطلب قصد این را نداریم که یکی از روش های جوشکاری را به شما تبلیغ کنیم و یا این روش جوشکاری را برای شما رد کنیم. ما قصد داریم آنچه که در مورد این روش وجود دارد را با شما در میان بگذاریم.

جوش وصله پوششی چیست؟

همانطور که به شما در ابتدای مطلب گفتیم جوش وصله پوششی یکی از انواع روش های جوشکاری می باشد. ما در این بخش قصد داریم این روش مهم در جوشکاری میلگرد را به شما معرفی کنیم و از طرفی این اعلام آمادگی را داشته باشیم که ما آماده این هستیم تا در سازه های شما هر یک از روش های جوشکاری که مورد نظر شما می باشد را پیاده سازی و اجرا نماییم. در بررسی و معرفی جوشکاری اورلپ باید به شما بگوییم که به صورت کلی در روش جوش میلگرد اورلپ در ابتدا میلگردها را به صورت دقیق روی هم قرار می دهند تا طول مد نظر ایجاد شود.

اما همه چیز در خصوص جوش وصله پوششی در همین جا به پایان نمی رسد. ما باید مراحل دیگری را هم پشت سر بگذاریم تا در نهایت بتوانیم به خوبی در مورد این جوشکاری اطلاعات خود را تکمیل کنیم. به همین دلیل توصیه می کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید. در ابتدا باید آنچه که گفته شد را انجام دهیم و سپس با استفاده از مفتول میلگردها را محکم به یکدیگر وصل می کنند، استفاده از این روش تنها برای میلگردهای با قطر 36 و کمتر از آن مجاز می باشد، طول پوشش میلگرد با توجه به عملکرد آن، نوع میلگرد و محل قرار گیری متفاوت و متغیر است.برای میلگردهای کششی حداقل طول پوشش باید 1/25 برابر طول چسبندگی مهار میلگرد کوچکتر باشد.

اما برای درک بهتر جوش وصله پوششی نیاز داریم که اطلاعات خود را در مورد این جوشکاری به نحو احسن تکمیل کنیم. از همین رو باید در ادامه به شما بگوییم که به روش جوش میلگرد اورلپ به اصطلاح وصله پوششی نیز به آن گفته می شود، مهندسان و سازندگان سازه ها و ساختمان ها با گذشت زمان متوجه این موضوع شدند که معایب استفاده از این روش نسبت به مزایای آن بیشتر است.بدین ترتیب استفاده از این روش جوش میلگرد نسبت به روش های جوش سر به سر میلگرد و کوپلر بسیار کمتر است، در واقع طبق آیین نامه ACI اتصال میلگرد به روش اورلپ در مقابل بارهای تناوبی قابل اطمینان نبوده است و از محدوده الاستیک خارج می شود بدین ترتیب سال ها است که از این روش برای اتصال میلگرد استفاده نمی شود.

نکته: اگرچه جوش وصله پوششی یکی از روش های جوشکاری بسیار مهم می باشد اما باید بدانید که جوش فورجینگ سر به سر یکی از انواع روش هایی می باشد که دارای اهمیت زیادی در صنعت ساخت و ساز می باشد. با توجه به اهمیتی که جوش سر به سر میلگرد دارد در این بخش به صورت مختصر به شما در این خصوص توضیحاتی را ارائه می دهیم تا بتوانید مقایسه ای بین این دو روش جوشکاری داشته باشید. این روش یکی از بهترین و مقاوم ترین روش های جوش میلگرد و آرماتور استفاده از روش جوش سر به سر میلگرد و یا فورجینگ است، پایه و اساس این روش ذوب نمودن انتهای میلگرد به منظور اتصال میان آنها است.

در پی فرآیند ذوب سازی میلگرد انتهای آن به صورت خمیری می شود که اتصال راحت تر و مقاوم تر صورت گیرد، از اتصال و جوش سر به سر میلگرد برای فولادهای گرم و سرد استفاده می شود قطر فولادهای گرم نباید از 10 میلی متر و قطر فولادهای سرد نباید از 14 میلی متر کمتر باشد.از نکات مهم دیگر در این روش این است که قطر دو میلگرد یا آرماتوری که به هم متصل می شوند باید هم اندازه و یکسان باشند و تفاوتی در قطر آنها وجود نداشته باشد.



برچسب ها:

امتیاز: 5 از 5. مجموع 1 رای
در حال پاسخ به: [انصراف]
تعداد حروف باقی مانده: 500
Captcha  
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ | مقالات | وحید یوسفی مهر | بازدید: 398 | 1671574661